HTML

Egri Gárdonyi Színház

Nomen est Omen

Friss topikok

Linkblog

Álcigánykerék, cigányzene híján

2011.01.09. 15:34 Egrimanó

 Szakcsi Lakatos Béla – Csemer Géza Cigánykerék musical az egri GárdonyiGéza Színházban

Ez a Cigánykerék rossz darab! Nem ajánlom senkinek.

Nem azért rossz, mert hiteltelenek a szerepek és a szereplők.
Nem azért rossz, mert alig hihető, életszerűtlen a történet. Azért rossz, mert Szakcsi Lakatos Béla zenéje felismerhetetlenül jellegtelen és dallamhiányosan vacak.

Egyszóval ebből a produkcióból az hiányzik ami a zenés darabokat sikerre viszi: maga a dallamos zene. Márpedig jó, könnyen megjegyezhető dallam nélkül nincs mjűzikel, se operett. Ez utóbbi egykoron akkor volt csak sikeres, ha a bemutató másnapján dallamait már fütyülték az utcán a korabeli inasok, cselédek, kocsisok. Hát, kíváncsi volnék, hogy a Cigánykerék csupán csak egyetlen dallamát vajon ki tudná elfütyülni a nézők közül?

Szakcsi Lakatos Béla -  úgy látszik - nem akart cigány dallamvilágot idézni, a dzsessz, amit pedig elismerten művel, mint zenei irányzat, ilyen színpadi műfajba nem való, másra meg egyszerűen nem volt képes.

Miért? Talán azért mert ez a botcsinálta zeneszerző a lelke mélyén rég elutasította azt a cigányzenét, amit itthon és külföldön oly régóta szeretünk és soha el nem felejtünk. Félreértés elkerülése végett, én Bihari, Csermák, Lavotta, Csenki Imre és társaira, Jákó Verára, Bangó Margitra gondolok, no meg a Monti csárdásra,  Repülj fecskémre és még sorolhatnám.

Ma már a cigányság zöme – na nem éppen néhány ,,széplelkű” szociográfus szerint – kialakította és konzerválta az ún. társadalmon-kívüliség szubkultúráját. E kultúra zenei megnyilvánulása már régóta egy nagyon alpári, nagyon agresszív, afro-amerikai rapp-re hajazó, primitíven dallamtalan, ámde szinte kizárólag a cigányság körében elterjedt, ún. roncskultúra-szerű megnyilvánulás. Ezért talán azt megértem, hogy miért ilyen lett a Cigánykerék zenéje, amilyen. Színpadképtelen.

A fenti állításaim bővebb kifejtését talán kezdjük a hiteltelen és hamisan megformált szerepekkel, karakterekkel. A szereplők többsége nem beszélt és nem viselkedett cigányul úgy, ahogy manapság például Budapesten a VIII. kerületben teszik. Sőt, a rendező meg se próbált valami eredeti szerepidentitást megvalósíttatni a cigány szerepbe kényszerített színészeivel. Az elképzelés és próbálkozás, hogy ha cigányokról van szó, akkor Szegvári Menyhért rendező csak a ,,nyóckerben” gondolkodott, világosan mutatja és bizonyítja a rendezői szűklátókörűség, fantáziátlanság – röviden alkalmatlanság – tipikus példáját.

A szeplőkről: Szeretem Nádasy Erikát a színpadon látni és tehetséges, sokoldalú művésznek tartom, de hogy semmi cigányosat nem találtam benne, az valahogy jellemző a darab történetének erőltetetten hamisságára. Ugyanez ismételhető a Hüse Csaba által megformálni próbált naiv festőre, no meg a Kanta bokszolót alakító Ötvös Andrásra. A többi, züllött, köznapi cigányt alakító színészre sajnos egységesen jellemző volt az olcsó, hamis hiedelmekből építkező, szegényes és hiteltelen karakterformálás. Ennek ellenkezője látszott – érdekes módon - azokon a szereplőkön, akik nem cigányt játszottak ,,csak” karaktert. Pl.: Fekete Görgyi؎Saárossy Kinga proliduó, Kelemen Csaba, a rasszistának látszó apa, nem utolsó sorban pedig Szabó Emília, ez a nagyon bájos és tehetséges üdvöskéje az egri színpadnak.

Nem mellékesen itt jegyzem meg, hogy míg az USA-ban az afro-amerikai öklözők manapság túlreprezentáltak, addig ez itt K-Európában egyáltalán nem tipikus. Így tehát a Cigánykerék szüzséje is csupán egy gyenge képzelgés és utánérzése valami közepes amerikai tv-filmnek. Szintén nem mellékesen rögzítsük: a k-európai cigányság és az afro-amerikaiak sorsa között szinte semmilyen azonosság nincs és soha nem is volt.

A Cigánykerék zenéje az, ami a története? Hamis helyzetábrázolásra ráerőltetett stílustalanság.

Kár érte, mert egy jó, őszinte és mai cigánytörténet nagyon a színpadra kívánkozik.

Kár, hogy ilyet nem talált meg az egri színház vezetése. Tessék tovább keresni!

Radó István

3 komment

Címkék: béla egri lakatos szakcsi cigánykerék színházban gárdonyigéza

A bejegyzés trackback címe:

https://szinhazegerbol.blog.hu/api/trackback/id/tr222571826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baucis 2011.01.31. 11:32:09

Mélyen Tisztelt Radó István Úr!

Ide, a Cigánykerékről írt "kritikájához" reagálok tömbösítve mindenre, amit eddig az Ön tollából olvastam.

Ön - sokadjára - a valóságot és a népszolgálatot kéri számon a színházon. Nem értem, milyen jogon.

Annak idején már Platón és Arisztotelész - talán az ő nagyságukat nem vonja kétségbe - is pedzette a művészet fogalmával kapcsolatban a mimézis-elméletet. Ennek - talán tudja - az a lényege, hogy a művészet a valóság utánzása. Az elmélet rég elavult, de hadd fűzzek hozzá pár dolgot.
Abban a korban, amelyben a dráma virágzásnak indult (bár Nietzsche szerint akkor inkább már haldoklott), hatalmas maszkokban jelentek meg a színészek a színpadokon, férfiak játszották a női szerepeket, jószerével fekete-fehér jellemeket megformálva, tragédia címén mítikus, soha nem létezett hősökről, komédia címén elnagyolt, torz jellemekről beszélve. Erre mondták, hogy a valóság utánzása.

Atisztotelész Poétika című művében (ma is az irodalom- és színházkritika alapműve) kifejtette, hogy inkább legyen valami lehetetlen, de hihető, mint lehetséges, de hihetetlen. (Hihető és hitetetlen itt nem denotatív jelentésben használandó kifejezések, hanem arra utalnak, hogy valamit el tudok-e képzelni vagy sem. A művészetben ugyanis a valóság elemei többletjelentéssel ruházódnak fel, átértékelődnek, de ne szaladjunk ennyire előre.)
Ezzel azt akarom mondani, hogy egy olyan kor, amely utánzásnak tartotta a művészetet, közben világosan látta és elismerte, hogy a valóságot nem lehet utánozni. A posztmodernben oly divatos pszeudo-festészet, bármily pontos képet is ad a valóságról, nem a valóság. Tehát jobb lesz a későbbiekben a kettőt szétválasztani.

A Cigánykeréken számon kérni azt, hogy "kicsit sem cigányos", már csak a fentiek miatt is ostobaságra vall. Tökéletes képet ugyanis nem adhat a valóságról még egy zseni produktuma sem, ezt talán Ön is beláthatja. (Csak adalék, bár nem teljesen tartozik ide: Tolsztoj például a Háború és békében több csatának meghamisította a lefolyását, tisztán a jellemábrázolás vagy művészi visszatükrözés érdekében.)

Arról nem szólva, hogy mivel a darab a nyolcadik kerületben élő cigányokról szól, csöppet sem vall szűk látókörre, ha a rendező a nyolcadik kerületben élő cigányokról beszél.
Nem tudom, Ön hogy van vele, én éltem évekig a "nyóckerben", és éltem egy apró Tisza-parti faluban is, szintén évekig. Nagyon nem ugyanaz. De ez mellékes.

Az egész cigányságról nem szólhat, nem is tudna szólni egy darab. Kétségtelen, hogy a Cigánykerék nem remekmű (értem ez alatt a darabot magát.). De megnyugtatom, kedves István, a Látogatók sem kifejezetten jó darab. Ha már itt tartunk, Az ember tragédiája meg kifejezetten rossz darab, tekintettel arra, hogy nem is színpadra készült. (Ettől a maga nemében csodálatos mű, csak nem színpadra való. Ezt is szét kell választani ugyanis. Németh László is zseniális drámákat írt, csak rettenetesen nehéz színpadra vinni azokat - nem oda valók ugyanis.)

A művészetben nem a "mit?" a releváns kérdés, hanem a "hogyan?", és a "mit akarok mondani ezzel?" kérdések. Ön nyilván képzett kritikus, illene ezt tudnia.

Számon kérni a cigányzenét megint csak minimum balgaság. Ezek szerint egy reformkori darabban (mondjuk a Bánk bánban) kizárólag verbunkos zene, egy négerekről szólóban kizárólag gospel vagy jazz, egy zsidókról szólóban pedig csak klezmer jelenhet meg?
Szakcsi mindig is eklektikus szerző volt, nem értem, miért kellett volna feladnia ez eklektikát egy darab kedvéért. Ahhoz mindenkinek joga van, hogy ne kedveljen egy zenét. Megjegyzem, én sem szerettem minden számot ebben a musicalben, sőt. De számon kérni azt, hogy "ha már cigányok, akkor miért nincs cigányzene??"... Bangó Margit jobban tetszett volna?

Értem én az Ön eszmefuttatását, csak nincs semmi értelme, nincs alátámasztva. Ha valaki színházkritikával foglalkozik, a minimum elvárás, hogy a fent leírt fogalmakkal és összefüggésekkel tisztában legyen.

Megjegyzem: a giccses képeskönyv-színházon miért nem kéri számon a valóságot? Miért csak az lehet egy BÁRMILYEN alkotás üzenete, hogy szeressük egymást, tartsunk össze, reménykedjünk, jajdeszép az élet, megtérünk a haza kebelébe? Ez Ön szerint reális? Ennek Ön szerint van köze a valósághoz? Felvilágosítom: nincs.
A színház egyetemes dolgokról szól, emberi dolgokról, igen, szól reményről is, de szól szenvedésről, megalázottságról, elnyomásról, satöbbiről. Mert ez a dolga.

Amit Ön a közönség kiszolgálásának nevez, az - kiindulva az Ön írásaiból - nettó szájbarágás. Ön azért jár színházba, hogy kellemesen elgyönyörködjön egy semmitmondó képeskönyvben, hiszen az Ön adójából telik arra, hogy Önt kiszolgálják.
Én is fizetek adót, és nem akarom, hogy a számba adják a gondolatokat. Én is fizetek adót, és nem akarok kellemes, langymeleg, lábvízszagú giccsszínházat. Megjegyzem, nem tudom, hogy Blaskó mit fog csinálni, arról majd akkor írok/mondok véleményt, ha látom. De az Ön írásaiból arra következtetek, hogy maga ilyen színházat szeretne. Én meg ezt nem szeretném.

Mindenkit nem lehet kielégíteni, kedves István. A gondolkodó embert pedig szinte semmivel nem lehet kielégíteni, mert a gondolkodó ember kételkedik és elemez. A gondolkodó ember véleményt csak hosszas kételkedés és gondolkodás után mond. A gondolkodó ember mérlegel. A gondolkodó ember színháza a kételkedő, analitikus színház, nem a leíró.

A gondolkodó ember ilyenkor búsan lógatja a fejét, és kicsit cinikussá válik. De nem mocskol, hanem vár. Aztán meglátja.

Egrimanó 2011.02.05. 21:44:42

Tisztelt Baucis!

Sajnos be kell vallanom Önnek, hogy egyáltalán nem vagyok képzett kritikus. Az a pár száz vagy tán ezernyi könyv, a több ezernyi újság, folyóirat, amit eddig elolvastam, nem tekinthető magalapozott műveltségnek.
Az a több tucatnyi mise, oratórium és az a több száz zenemű, aminek előadásában részt vettem, bevallom, nem hagyott bennem annyi kultúrnyomot, amennyivel elégedett lehetnék. Mit tegyek? Eddig ennyi tellett.

Na és azt is elárulom, hogy nem olyan univerzitászba tanultam pár évig, ahol ókori, görög filozófusok elméleteivel hajkurásztak. Erről a Nietschéről azért hallottam valamit harangozni... az első, komoly szeretőmtől hajdanán, de akkoriban, ha együtt voltunk, sokat nem hagytam beszélni...

Örülök azért, hogy egyetértünk abban, ami az egész írásomnak lényege: a Cigánykerék nem remekmű.
Amiért azonban - szerintem - egyenesen vacak, fércmű, az a zenéje. Ez az ötlettelen, jellegtelen dallamtalanság. Ennek a zenei eklektikához semmi köze. Ez utóbbit például a posztromatikusok közül Elgar művelte mesterfokon. Szakcsi ennek a közelébe se ér.

Na és igen az afroamerikai zeneszerzőktől elvárom a gospelt, de főleg a spirituálét, de pl. undorodom a rappjüktől.
A zsidó zeneszerzőktől azért nem várom el a klezmert, mert az csak egy viszonylag szűk, kelet európai diaszpóra sajátja, de elvárom az ősi vallásos dallamokat. Meg is található Webernél, Webbernél, Mendelsohnnál, Bernsteinnél, Verdinél, Mozartnál... A verbunkos meg Erkelnél szinte mindenhol, az orosz népzene minden orosznál... és folytathatnám.

Nem értem ugyan, hogy mit ért giccses képeskönyv-színházon, ám úgy vélem az is élvezhető, ha nem giccsesen próbálja sulykolni (igenis sulykolni) a szeretet mindent megelőző fontosságát és az emberi jóság végső győzelmét a gonosz felett. Ja, és nem utolsó sorban nemzeti hagyományaink újraélését. Természetesen ízlésesen, színvonalasan megidézve.

Az utolsó két bekezdésében leírtakkal, majd' minddel egyetértek.
Azt hiszem, jókat tudnánk beszélgetni, vitatkozni.

Tisztelettel üdvözlöm!

baucis 2011.02.09. 17:21:02

@Egrimanó:

Tisztelt Radó István!

Nem vártam ugyan választ, de ha már írt, reagálok. Csak az írásom lényegére nem válaszolt, amit meg is értek. És nem is várom el, a továbbiakban sem. Az eset mindenesetre tanulságos.
Üdv
Baucis
süti beállítások módosítása